Motorsportsbane - Formel 1 racerbane - Baku, Aserbajdsjan

Revneforebyggelse

Motorsportsbane - Formel 1 racerbane - Baku, Aserbajdsjan

Formel 1 Grand Prix i Aserbajdsjan har været afholdt på Baku City Circuit siden 2016. Racerbanen inde midt i byen - som er vært for ét af bare tre by-Formel 1 løb i verden - løber bl.a. gennem Icheri Sheher, Bakus historiske gamle bydel.

Emne 
Motorsportsbane
Objekt 
Formel 1 racerbane
By 
Baku
Stat 
Baku
Land 
Azerbaijan
Dato 
2016

Situation

Den gamle bymidte er gennemskåret af mange historiske brostensbelagte gader, hvilket var en særlig udfordring for planlæggerne af racerbanen. Dette gælder så meget desto mere, fordi Icheri Sheher har været på UNESCO's verdensarvsliste siden 2000. For ikke at bringe denne status i fare var det nødvendigt at opfylde UNESCO's krav om, at racerbanen kunne nedlægges uden at efterlade rester efter endt brug. Dette krævede en rummelig og mekanisk adskillelse af den historiske belægning fra racerbanens asfaltbelægning. Inden for realistiske rammer kunne dette kun løses ved hjælp af et separationslag af skærver - hvilket imidlertid gav en ny udfordring.

På grund af de ekstreme belastninger, som racerkøretøjerne udøver på den snoede gamle bybane - op til 4,5 g i bremsezoner og kurver - var der risiko for, at asfaltstrukturen ville rives i stykker eller blive skubbet op, da den ville blive afkoblet fra underlaget. På jagt efter en løsning henvendte ingeniørfirmaet Hart Consult International GmbH, som havde fået til opgave at planlægge og projektstyre racerbanen, sig til S&P Reinforcement.

Projektbeskrivelse

Konceptet

I et tæt samarbejde mellem Hart Consult International GmbH og S&P-ingeniører blev der udviklet et koncept, der kunne imødegå udfordringerne. Det var planen at armere den trelags asfaltbelægning i de særligt belastede områder som f.eks. kurver og bremsezoner med S&P Carbophalt® G 200/200 asfaltarmering. Formålet med asfaltarmeringen var at fordele de ekstreme belastninger fra racerkøretøjerne over et større område og forankre dem i armeringen. Dette skulle modvirke skader på den asfaltbelægning, der ligger løst på skærveunderlaget.

Førsteklasses fiberegenskaber for S&P Carbophalt® G 200/200
Til dette formål skal armeringsfibrene være meget stive (højt elasticitetsmodul) og have en høj trækstyrke for at kunne absorbere store trækkræfter selv ved meget små forlængelser. Desuden er det nødvendigt med en høj binding af fibrene i asfalten samt en høj mekanisk binding mellem asfaltlagene. S&P Carbophalt® G 200/200 er et armeringsnet af kulfibre i længderetningen og tværretningen. Fibrenes ekstremt høje elasticitetsmodul (>240 000 GPa) giver en trækstyrke på 200 kN/m ved en maksimal forlængelse på <1,5 %. På grund af den fleksible netstruktur og bitumenpenetrationen skabes der en meget høj binding mellem fibrene og asfalten, hvilket betyder, at de kan aktiveres straks, når de påvirkes af kræfter. Dette gør S&P Carbophalt® G 200/200 ideel til armering af asfaltkonstruktioner, der er udsat for de højeste belastninger.

Bevis for ydeevne

De høje krav, der stilles til konstruktion af racerbaner, krævede yderligere dimensionering, herunder matematisk bevis for armeringens egnethed og ydeevne, der skal anvendes i asfaltbelægningen. Dette kunne S&P-ingeniørerne levere på grund af deres omfattende ekspertise inden for statisk armering i armeret betonkonstruktion. Konstruktionen blev udført i tæt samarbejde med eksperterne fra Hart Consult International GmbH, som kunne levere de afgørende oplysninger om racerkøretøjernes kørselsdynamik og de rammebetingelser, der skulle tages i betragtning ved beregningen. En detaljeret beskrivelse af det anvendte konstruktionskoncept kan fås ved henvendelse til S&P.

Projektopfølgning og førersikkerhed

Det, der oprindeligt var planlagt som en midlertidig foranstaltning, har nu bevist sit værd i lang tid. Siden 2016 har asfaltkonstruktionen, der er armeret med S&P Carbophalt® G 200/200, ikke kun ydet værdifuld sikkerhed under de årlige Formel 1-løb og garanteret kørernes sikkerhed, men banesektionerne er også udsat for de belastninger, der er forbundet med den daglige vejtrafik i Baku i de perioder, hvor der ikke køres løb, og her fungerer det lige så godt - om end lidt mindre glamourøst.

Materialeforbrug

5 000 m² - S&P Carbophalt® G 200/200

Billedgalleri

  • Die Strecke in Baku vor dem Überbau.

    En brostensvej før installationen af asfaltoverbygningen. Billede: Wikipedia

  • Die Kräfte breiten sich in Form eines "Brautschleiers" hinter dem Rennwagen aus. Bild: S&P

    Kræfterne spreder sig bag racerbilen i form af et "brudeslør". Billede: S&P

  • Die Strecke während des Überbaus. Foto: HAMM AG

    Et udsnit af banen under asfaltudlægningen. Billede: HAMM AG

  • Adskillelseslaget var nødvendigt, fordi brostenene skulle bevares. Billede: S&P

Service

Kontaktpersoner

  • Florian Eberth

    Florian Eberth

    Dipl.-Ing. (FH) FlorianEberth

    Tragwerksplaner / Ingenieur - FRP-Systeme, ARMO-System

    Phone 
    +49 6032 8680-162
    Mobile 
    +49 170 3896917
    Email 
    florian.eberth@spreinforcement.de
    Location 
    Simpson Strong-Tie GmbH

    Hubert-Vergölst-Straße 6
    DE-61231 Bad Nauheim

    Germany

S&P Ansvarlig side

Du er her

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Om Simpson Strong-Tie®

      Siden 2012 har S&P været en del af Simpson Strong-Tie, et internationalt byggevarerfirma, med hovedkontor i Californien og lokale afdelinger i hele Europa.

      Virksomhedens mål er at hjælpe kunderne til at lykkes med deres projekter, ved at levere bygningsbeslag af bedste kvalitet, servicesupport, produkttest, træning og levering af varer til tiden.

    SIMPSON Strong-Tie