Boligvej - Vesterled - Tjæreborg, Danmark
S&P-asfaltforstærkningsnet kan også være den perfekte langsigtede løsning til bekæmpelse af revner på villaveje. I dette særlige tilfælde blev S&P Carbophalt® G 200/200 anvendt på et projekt i Esbjerg kommune.
På denne side
- Emne
- Boligvej
- Objekt
- Vesterled
- By
- Tjæreborg
- Stat
- Esbjerg Kommune
- Land
- Denmark
- Dato
- Tidsforbrug
- 1 Day
System
Projektbeskrivelser
Situation
Vesterled er en boligvej, som har fået mange revner på grund af alder. Vejen havde også en række samlinger fra brønddæksler i forbindelse med renovering af kloakkerne.
Træthedsrevner i asfaltbelægninger kan opstå som følge af afspænding, når asfalten bliver stiv og skør med alderen. Dette resulterer i en reduktion af asfaltens fleksibilitet og gør den dermed modtagelig for skader i form af afbøjning, temperaturændringer og sammentrækning.
Projektbeskrivelse
I samarbejde med kommunen foreslog S&P at forstærke vejen med S&P Carbophalt® G 200/200 under et 30 mm SMA slidlag for at sikre en langtidsholdbar løsning, der i sidste ende ville reducere vedligeholdelsesomkostningerne og ressourceforbruget betydeligt.
Løsningen blev gennemført, og hele vejen blev forstærket for at bekæmpe potentielle refleksionsrevner i det ca. 30 mm nye slidlag.
Omkostningsbesparelser
I forbindelse med LCC-beregningerne blev den forventede levetid for det forstærkede slidlag antaget at være ca. 24 år - hvilket svarer til den forventede levetid for boligveje uden skader på underlaget.
Beregningerne viser, at kommunen efter 24 år vil have sparet ca. 300 000 DKK (i nutidens danske kroner). Forstærkningen forventes at blive bevaret ved udskiftning af slidlaget efter de 24 år, og yderligere beregninger baseret på LCC-modellen viser, at kommunens besparelse efter 40 år beløber sig til mindst 600 000 kr. (igen i nutidskroner).
Opfølgning på projektet
I 2022 er der konstateret større revner på forbindelsesveje, som blev repareret samtidig, men uden forstærkning. Revneåbningerne er af samme art som tidligere og er i forskellige retninger. Til sammenligning forblev den vejstrækning, der var forstærket med S&P Carbophalt® G 200/200, i topform, som det fremgår af billederne nedenfor.
Materialeforbrug
S&P Carbophalt G 200/200, 2.700 m²