Statsvej - Holstebro Ringvej - Holstebro, Danmark
Den vestlige del af Holstebro Ringvej trængte til nyt slidlag.
Strækningen har en årsdøgntrafik på ca. 13.600 køretøjer.
Før S&P forstærkede strækningen, var der på den 1,3 km strækning ca. 2,5 km tværrevner.
På denne side
- Emne
- Statsvej
- Objekt
- Holstebro Ringvej
- By
- Holstebro
- Stat
- Jylland
- Land
- Denmark
- Dato
- Tidsforbrug
- 2 Days
System
Projektbeskrivelser
Situation
Den vestlige del af Holstebro Ringvej skulle på en strækning på ca. 1,3 km have nyt slidlag. Strækningen har en årsdøgntrafik på ca. 13.600 køretøjer.
Vejen har en opbygning med et HBB lag, der er cementstabiliseret. Dette lag er ved at afspænde sig selv. Det vil sige, at laget revner på tværes af vejbanen, og revnerne slår igennem asfaltlagene. Det samme fænomen ses også ved gamle asfaltbærelag.
Afstanden mellem revnerne kan blive helt ned til blot et par meter. På den 1,3 km strækning blev det vurderet, at der var ca. 2,5 km tværrevner.
Projektbeskrivelse
Hele vejen blev armeret, for at sikre mod nuværende gennemslagsrevner fra det cementstabiliserede HHB lag, samt mod fremtidige revner, der kan opstå ved yderligere afspænding af HBB laget.
Projektet blev gennemført med en tidbesparing på omkring 5-8 dage, idet de 2,5 km revner ikke skulle bassinfræses og armeres. Det betød også en besparelsen på materiale- og fræsningsomkostninger.
Projektet blev gennemført som natarbejde.
Materialeforbrug
Carbophalt G 200/200, 11.600 m2