Forstærkning af vejkryds - Vejlevej/Vestre Ringvej - Fredericia, Danmark
Krydset Vejlevej – Vestre Ringvej er et af Fredericias mest belastede vejkryds, Vestre Ringvej er adgangsvej til både havnen og det nordlige industriområde.
På denne side
- Emne
- Forstærkning af vejkryds
- Objekt
- Vejlevej/Vestre Ringvej
- By
- Fredericia
- Stat
- Fredericia Kommune
- Land
- Denmark
- Dato
System
Projektbeskrivelser
Situation
Krydset var ombygget ad flere gange, og der havde været foretaget opgravninger i forbindelse med etablering af fjernvarmeledninger. Belægningen fremstod med mange revner, og flere steder var der tegn på bæreevneproblemer.
Borekerner viste, at belægningstykkelsen varierede fra ca. 20-30 cm og enkelte steder ned til 15 cm. Kernerne viste også, at belægningen havde mellem 4 og 7 lag, og flere af kernerne viste dårlig eller ingen vedhæftning mellem lagene.
Projektbeskrivelse
Beregninger fortaget i MMOPP viste at krydsets asfaltbelægning som minimum burde bestå af 18-20 cm intakt belægning baseret på 20 års dimensioneringsperiode, hastighed på 30-50 km/t, bundmodul på 40 MPa, samt et intakt bundsikrings- (34-40 cm) og grusbærelag (16-20 cm). Det er dog yderst tvivlsomt om disse forudsætninger var tilstede, og hastigheden var ligeledes sat højt. S&P foretog også en vurdering ved brug af MMOPP med en gennemkørselshastighed på 20-30 km/t, og den viste en levetid på 14 år. Ved yderligere beregning med et reduceret E-modul på asfaltbærelaget på 1500 MPa (revnet bærelag), ville levetiden være helt nede på 12 år.
Der blev også fortaget en simulering af sporkøring i svingbanerne, hvor kun slidlag skulle udskiftes. Simuleringen viste at sporkøring allerede efter 10 år med stor sandsynlighed ville være >10 mm.
Kunden valgte på baggrund af beregningerne at udlægge S&P Carbophalt® G 200/200 asfaltarmering i selve krydset og overbygge den med 6 cm ABB type 16 og 4 cm SMA 11. Svingbaner blev armeret med S&P Carbophalt® G for at forbygge sporkøring, overbygning 4 cm SMA 11.
Da asfalten blev bortfræst under projektet viste det sig at bærelag flere steder var væsentlig tyndere og dårligere end forventet. De dårligste områder blev udskiftet.
Bæreevneforstærkningen med S&P Carbophalt® G 200/200 forventes at øge levetiden til mere end de 20 år.
Se i øvrigt følgende video med udlægning af armeringen i krydset.
Projektopfølgning
Et besøg på projektstedet i 2022 viste, at krydset stadig var i topform - som forventet. I de kommende år vil S&P aktivt fortsætte med at følge projektet for at sikre, at slidlaget forbliver i god stand i hele vejens planlagte levetid.
Materialeforbrug
S&P Carbophalt® G 200/200
S&P Carbophalt® G