Genanvendelse af asfaltarmering - Statsvej - Mauth-Kreuzberg, Tyskland
Genanvendelse af armeret asfalt har traditionelt været betragtet som en udfordring, men dokumenterede erfaringer fra Tyskland viser, at mange af de tidligere forbehold ikke holder i praksis.
På denne side
- Emne
- Genanvendelse af asfaltarmering
- Objekt
- Statsvej
- By
- Mauth-Kreuzberg
- Stat
- Bavaria
- Land
- Tyskland
- Dato
System
Projektbeskrivelser
Situation
Tidligere erfaringer på markedet har vist udfordringer med fræsning og genanvendelse af armerede asfaltbelægninger. For at imødegå disse udfordringer gennemførte S&P i 2015, som en af de første producenter af asfaltarmering, et banebrydende og omfattende praktisk forsøg. Resultaterne viste tydeligt, at genanvendeligheden af armerede asfaltbelægninger i høj grad afhænger af det anvendte armeringsmateriale.
Praktisk forsøg i fuld skala
En større statslig bygge- og anlægsmyndighed i Tyskland gav S&P endnu en mulighed for at verificere disse resultater med yderligere en praktisk test. I sommeren 2019 gennemførte virksomheden testen i samarbejde med kendte partnere fra anlægsbranchen.
Projektbeskrivelse
Testen blev udført på et 50 x 2,30 meter stort testfelt på den bayerske statsvej 2127 mellem Mauth og Kreuzberg. Arbejdet blev udført under forhold, der så vidt muligt svarede til virkeligheden. Inden for to dage blev det eksisterende slidlag fræset af, S&P Glasphalt® G blev udlagt i henhold til specifikationerne, og et nyt slidlag blev lagt. På dag tre blev der udtaget borekerner til analyse i to uafhængige laboratorier med fokus på lagbinding.
Fræsning som ved almindelig belægning
Den egentlige fræsningstest fandt sted på fjerdedagen. Fræsemaskinen fjernede materialet i ét gennemløb uden problemer, og maskinføreren bemærkede ingen forskel i forhold til ikke-forstærket asfalt. Det blev efterfølgende konstateret, at fræsetromlen havde opsamlet forstærkningen fuldstændigt uden synlige rester eller vedhæftninger.
Ingen uregelmæssigheder i laboratoriet
De uafhængige laboratorier kunne ikke påvise nogen problemer forårsaget af tilstedeværende fiberrester. Selv ved tilsætning af en højere andel forstærkningsrester i en efterfølgende analyse blev der ikke observeret negative effekter.
Forberedelse med forudgående sortering
Det affræsede materiale kunne uden videre forarbejdes i asfaltanlægget. Efter sortering og knusning fremstod granulatet homogent med enkelte synlige fiberrester. Det eneste, der blev bemærket, var, at nogle fibre kunne aflejres i anlægget.
Glasfibre i blandingsanlægget er ikke synlige
I august 2020 blev der produceret en ny asfaltblanding i anlægget, hvor 25 % af materialet bestod af genanvendt granulat med glasfiberrester fra testfeltet. Blandingsformanden kunne ikke registrere nogen påvirkning fra fiberresterne under produktionen.
Asfaltering med standard anlægsmaskiner
Den færdige blanding blev anvendt som en del af reparationsarbejdet på motorvej B12 ved Passau – Philippsreuth, nær parkeringspladsen Wasserscheide. Belægningen blev udlagt på ca. 400 m² under gode vejrforhold med standardudstyr. Hverken formand eller byggeleder bemærkede nogen negativ indflydelse fra fiberkomponenterne.
Overholdelse af etablerede processer
Testresultaterne under realistiske forhold bekræfter, at slidstærke asfaltbelægninger forstærket med S&P-glasfibre er fuldt forenelige med gængse genanvendelsesprocesser. Laboratorier, genvindingsvirksomheder, asfaltblandingsanlæg og entreprenører kan fortsat benytte deres eksisterende procedurer og standardudstyr uden behov for tilpasninger.
Testforløbet har dog også identificeret nye detaljer, som S&P og projektets samarbejdspartnere vil undersøge nærmere i de kommende faser. Det drejer sig blandt andet om spørgsmål vedrørende identifikation, klassificering, laboratorieanalyser og kvalitetssikring. Formålet er at udvikle klare og praktisk anvendelige retningslinjer for håndtering af asfaltarmering med glas- og kulfibre i genanvendelsessammenhæng.