Asfaltarmering - Widoczna street - Warszawa, Polen

Før 2006 blev Widoczna hovedvejen i den folkerige by Warszawa i Polen gentagne gange belagt med nye lag asfalt, der blev lagt oven på de eksisterende sekskantede belægningssten.

På denne side

Emne
Asfaltarmering
Objekt
Widoczna street
By
Warszawa
Stat
Mazovia
Land
Poland
Dato

S&P Case Study - Download - NEEDS WORK

Situation

Byens vejadministration (ZDM) i Warszawa var på udkig efter en mere holdbar løsning, da de gentagne gange havde været nødt til at genasfaltere Widoczna vejen på grund af for store revner og deformationer i slidlaget. Før 2006 blev vejen repareret ca. hvert tredje år, og det førte ikke kun til høje vedligeholdelsesomkostninger, men også til trafikforstyrrelser og unødvendig brug af ressourcer, hver gang vejen blev asfalteret på ny.

Enhver løsning, der blev tilbudt, skulle imidlertid kunne gennemføres på én weekend og passe ind i tidsparametrene for vejlukninger. Det betyder, at reparationen af vejen først kan begynde fredag aften, men vejen skal være åben for trafikken senest mandag morgen.

Projektbeskrivelse

S&P anbefalede brugen af S&P Carbophalt® G kombineret med et højstyrke SMA-slidlag over hele overfladen, og byens vejadministration (ZDM) i Warszawa accepterede anbefalingen og "tog risikoen" ved at prøve en ny løsning for at løse de tilbagevendende problemer på vejen. 

I november 2006 blev den beskadigede vejbelægning fræst ned til en dybde på 4 cm, hvilket efterlod ca. 1 cm gammel asfalt oven på de eksisterende sekskantede belægningssten. S&P Carbophalt® G blev derefter installeret ovenpå asfaltbelægningen, inden den blev dækket af et 4 cm tykt SMA-asfaltlag som slidlag.

Projektetopfølgning

Da målet med projektet var at øge vejens holdbarhed, fortsatte S&P med at følge vejens tilstand i de følgende år - i sidste ende med gode resultater. Selv 10 år senere i 2016 var vejens tilstand stadig god, hvilket betyder, at S&P's asfaltarmeringsnet helt klart havde tjent sit formål og øget vejens levetid betydeligt samt beskyttet det nye slidlag mod revnegennemslag fra underlaget - især når man tager de tidligere ombelægningscykler på 3 år i betragtning.

Forøgelsen af vejens holdbarhed var ikke overraskende i betragtning af den valgte løsning. S&P-asfaltarmeringsnet tjener til at fordele trafikbelastningen og de forskydningskræfter, der opstår i belægningsopbygningen. Dette er i sidste ende med til at forhindre dannelsen af mikrorevner, som, når de er dannet, ofte fører til større skader og revner, der bliver synlige på overfladen. Ikke alene det, men i dette særlige tilfælde bidrog kulfiberens gode egenskaber i S&P Carbophalt® G også til at øge asfaltbelægningens stivhed som følge af fibrenes store trækstyrke.

Materialeforbrug

S&P Carbophalt® G

S&P Carbophalt® G består af kul- og glasfiberstrenge, der er 100 % imprægneret med bitumen. Det fleksible net gør det muligt at lægge det i kurver og at tilpasse maskerne til underlaget eller dets overfladestruktur. Tilslagsmaterialet i de nye asfaltlag kan trænge ind i netmaskerne, og der kan opnås en meget høj binding mellem lagene via denne sammenkobling. Dette sikrer, at fibrene er optimalt bundet og effektivt kan absorbere de trækkræfter, der skaber revner. Dette forhindrer effektivt, at revner fra den eksisterende belægning reflekteres ind i de nye asfaltlag og de deraf følgende skader. Armeringen øger også belægningens samlede stivhed og forhindrer dermed fremtidige spændingsrevner.

Flere projekter

Contact

Simpson Strong-Tie Denmark

Simpson Strong-Tie A/S

Egeskovvej 33
CVR 65653818
8700 Horsens
Danmark