Lufthavne - Gøteborg Internationale Lufthavn - Göteborg, Sverige
Gøteborgs Internationale Lufthavn ønskede at forøge deres PCN værdierne på deres Taxiway L.
En standard asfaltbelægningsløsning ville blive meget dyr og lufthavnen bad derfor S&P Reinforcement om at komme med en bedre og billigere løsning.
På denne side
- Emne
- Lufthavne
- Objekt
- Gøteborg Internationale Lufthavn
- By
- Göteborg
- Stat
- Göteborg
- Land
- Sweden
- Dato
- Tidsforbrug
- 2 Weeks
System
Projektbeskrivelser
Situation
På baggrund af faldlodsresultaterne valgte Swedavia og lufthavnen en asfaltopbygning på 26 cm med Carbophalt G 200/200 armering i bærelaget og under slidlaget. Denne løsningen reducerede asfalttykkelsen med ca. 11,5 cm samt bortskaffelse af ca. 2.300 m3 sand- og stenmateriale. Lufthavnen har dermed sparet omkostninger, tid og miljøbelastning.
Projektbeskrivelse
Gøteborgs Internationale Lufthavn havde sat et mål om forøgelse af deres PCN værdierne på deres TWY L. En standard asfaltbelægningsløsning ville blive meget dyr og lufthavnen bad derfor S&P Reinforcement om at komme med en bedre løsning, hvor man kunne opnå en reduktion af asfalttykkelsen - og dermed spare omkostninger på nykonstruktionen og til bortskaffelse af materialer. I 2015 blev der etableret et testfelt, der var bæreevneforstærket med Carbophalt®G. Feltet havde efterfølgende vist en væsentlig forøgelse af belægningens bæreevne. Målinger blev fortaget med faldlod i 2015 og 2016.
Materialeforbrug
Carbophalt G 200/200, 40.000 m2