Revneforebyggelse - Ramper på E20 ved Odense - Odense, Danmark
De to østvendte ramper ved <51> trængte til ny SMA (skærvemastiks) belægning, i forbindelse med udlægning af SRS (støjreducerende slidlag) på selve motorvejen. Ramperne havde et stort antal tværgående revner, som ad flere omgange var blevet repareret.
På denne side
- Emne
- Revneforebyggelse
- Objekt
- Ramper på E20 ved Odense
- By
- Odense
- Stat
- Fyn
- Land
- Denmark
- Dato
- Tidsforbrug
- 1 Day
System
Projektbeskrivelser
Situation
Tværgående revner i bærelag skyldes ofte ældning, som betyder, at asfalt hærder op og mister sin fleksibilitet, den bliver ’sprød’ og så afspænder den sig selv, og bliver hård som beton. Vejdirektoratet klassificerer tværgående revner som værende medvirkende til hurtigere nedbrydning og forkortelse af belægningens levetid.
Projektbeskrivelse
Der udlægges emulsion, og efter den har brudt, udlægges Carbophalt G over revnerne. Det skal sikres, at der er den nødvendige forankringslængde på begge sider af reven, ved lokale revner.
Tip: Det er hensigtsmæssig at udlægge armering på større arealer, for at sikre mod gennemslag fra nye revner, som ofte endnu ikke er synlige, eller først ses, når slidlaget fræses væk.
Materialeforbrug
Carbophalt G og Glasphalt G