Lufthavn, taxiway - International lufthavn - København, Danmark

Københavns Lufthavne er Danmarks største internationale lufthavn. Den største i de nordiske lande, med 29 millioner passagerer i 2016. Det er også en af de ældste internationale lufthavne i Europa (grundlagt i 1925). Derfor var det en perfekt udfordring for S&P Nordic at ombygge Taxiway C. Denne Taxiway bestod oprindeligt af betonplader, der senere var blevet dækket af asfalt. I årenes løb var denne asfalt revnet.

På denne side

Emne
Lufthavn, taxiway
Objekt
International lufthavn
By
København
Stat
Hovedstaden
Land
Denmark
Dato
Tidsforbrug
1 Day

Situation

Taxiway C blev bygget i begyndelsen af ​​1940 og består af betonplader. Vedligeholdelsen af Taxiway C er sket ved at man har udlagt en asfaltbelægning, som dog ikke har forhindret gennemslag af revner fra de underliggende betonplader. Vedvarende reparation af revner er både kostbar og tidskrævende. Desuden betyder revnedannelser en stor sikkerhedsrisiko, som kan føre til skader på flyene (FOD - Foreign Object Damage). 

Projektbeskrivelse

S&P løste problemet på følgende måde: Man lod så meget af belægningen som muligt være intakt, så den kunne optage de termiske bevægelser fra betonpladerne. Det nye asfaltlag blev forstærket med et S&P Carbophalt-G® forstærkningsnet, der absorberer horisontale vibrationer, der opstår ved revnerne. Hele armeringsprojektet tog blot 3  1/2 time. 

S&Ps løsning er både solid og overkommelig, og forhindrer revnedannelser og risiko for følgeskader. Det minimerer derfor også omkostningerne til vedligeholdelse og forlænger levetiden på Taxiway C’s belægning.

Københavns Lufthavns gevinst: En belægning uden revner/fuger, som ikke behøver vedligeholdelse, samt reducerede livscyklusomkostninger og CO2 belastning.

Materialeforbrug

3'400 m2 S&P Carbophalt® G

Flere projekter

Contact

Simpson Strong-Tie Denmark

Simpson Strong-Tie A/S

Egeskovvej 33
CVR 65653818
8700 Horsens
Danmark