CO2 besparelser på tidligere projekter

Brugen af Global Warming Potential (GWP)-tal muliggør beregning af CO2-besparelser fra tidligere projekter
Før installation af vores asfaltarmeringsgitre har vi nogle gange information om de alternative løsninger, der er blevet foreslået, eller den historiske reparationscyklus. Med disse data kan vi udføre sammenlignende beregninger ved hjælp af GWP-tal for asfaltblandinger fra forskellige nationale databaser samt CO2-emissionsdata fra vores uafhængigt verificerede miljøvaredeklarationer (EPD’er). Denne mulighed giver os mulighed for at kvantificere de faktiske CO2-besparelser, der opnås ved installation af S&P asfaltarmeringsgitre sammenlignet med alternative løsninger, som ofte fører til væsentligt højere materialeforbrug og emissioner.
Related Content
Ca. 60 % CO₂-emissionsbesparelse
Med viden om, at vejen skulle genbelægges hvert tredje år før interventionen med S&P asfaltarmeringsgitre, kunne vi bruge denne information til at udføre en sammenlignende beregning ved hjælp af Global Warming Potential-tal fra forskellige nationale databaser. Ved at implementere S&P’s løsning blev CO₂-ækvivalente emissioner reduceret med ca. 60 % alene på materialeforbruget i dette projekt over den observerede 10-årige periode.
Denne beregning fokuserer udelukkende på materialer; de faktiske CO₂-besparelser ville være væsentligt højere, når man medregner yderligere aktiviteter såsom fræsning, transport og generelle arbejdsprocesser forbundet med gentagne reparationscyklusser.
Links
80 % CO₂-emissionsbesparelse
Baseret på tal fra den svenske vejmyndighed (Trafikverket) resulterede brugen af S&P asfaltarmering i dette projekt i en besparelse på ca. 1.700 ton CO₂-ækv. – eller 79,68 % – sammenlignet med en udskiftning af hele den bundne vejopbygning.
Denne besparelse alene understreger de muligheder, som moderne asfaltarmeringssystemer fra S&P tilbyder for en bæredygtig transformation af vejbyggeri.
Links
Mindst 50 % CO₂-udledningsbesparelse
På dette projekt muliggjorde en direkte sammenligning mellem bane 3 og 4 en beregning ved hjælp af Global Warming Potential-tal fra forskellige nationale databaser for at demonstrere effekten af S&P’s løsning på reduktion af CO₂-udledning. Bane 4, forstærket med S&P-materialer, viste sig at være markant mere bæredygtig end den uforstærkede bane 3. Over den observerede periode på 45 måneder var CO₂-ækvivalente udledningsreduktioner mindst 50 % baseret alene på materialeforbruget i dette projekt. Disse tal fokuserer udelukkende på materialebesparelser; de faktiske CO₂-reduktioner ville være betydeligt højere, når yderligere faktorer såsom fræsning, transport og andre arbejdsprocesser, der er nødvendige for gentagne reparationscyklusser, medregnes.
Links
CO₂-udledningsbesparelse på 40 %
Da den tidligere foreslåede løsning ville have krævet en ny 27 cm overbygning, gjorde det muligt at beregne Global Warming Potential ved hjælp af tal fra forskellige nationale databaser for at vurdere effekten af S&P’s løsning på CO₂-reduktion. Resultaterne viser, at den dobbelte S&P-asfaltarmeringsgitterløsning opnåede cirka 40 % CO₂-ækvivalent udledningsreduktion alene baseret på materialeforbruget i dette projekt. Disse tal tager kun højde for materialebesparelser; de faktiske CO₂-reduktioner ville være betydeligt højere, når man medregner yderligere faktorer såsom øget fræsning, transport og andre arbejdsoperationer forbundet med den meget tykkere oprindelige overbygningsløsning.
Links
Dine kontaktpersoner