Asfaltarmering - Ayrton Senna Motorvejen, SP-070 - São Paulo, Brasilien

Revneforebyggelse

Asfaltarmering - Ayrton Senna Motorvejen, SP-070 - São Paulo, Brasilien

SP-070 motorvejen er en vigtig transportforbindelse mellem São Paulo og Campos do Jordão, Vale do Paraíba og Rio de Janeiro og er den vigtigste adgangsvej til Guarulhos internationale lufthavn.

Emne 
Asfaltarmering
Objekt 
Ayrton Senna Motorvejen, SP-070
By 
São Paulo
Stat 
São Paulo State
Land 
Brazil
Dato 
2011
Tidsforbrug 
4 år

Situation

På grund af for store revner i asfaltslidlaget skulle vejbanerne på motorvejen belægges med ny asfalt ca. hver sjette måned med tilbagevendende høje omkostninger. Dette betød også gentagne trafikforstyrrelser og spild af ressourcer.
Det alvorlige skadesmønster skyldtes refleksionsrevner fra et 25 cm tykt cementbundet bærelag, som var fuldstændig revnet på grund af den ustabile underbund og den store daglige trafikmængde (90.000 køretøjer pr. retning, hvoraf ca. 15 % er tunge lastvogne).

Dette projekt var blevet anvendt som en testsektion under ekstreme forhold (ustabilt underlag), og normalt er sådanne projekter typisk problematiske, når der anvendes asfaltarmeringsprodukter. Interessen for dette projekt var faktisk så stor, at universitetet i São Paolo blev inddraget i projektets opfølgning og støttede ved at udføre test på byggepladsen og analyser.

Projektbeskrivelse

Den 18./19. april 2011 blev der installeret S&P-asfaltforstærkningsnet på forskellige strækninger på vejbane 4 på motorvejen. Da de forskellige sektioner havde forskellige niveauer af stabilitet og skader, anbefalede S&P kombinationer af net og slidlag på grundlag af skademønsterets alvorlighed. Disse sektioner kan ses nedenfor:

  • km 17+500 til 17+600 Glasphalt G + 5cm slidlag af asfaltbeton
  • km 17+600 til 17+700 Carbophalt G + 5 cm slidlag af asfaltbeton
  • km 17+700 til 17+850 Carbophalt G + 8 cm slidlag af asfaltbeton
  • km 17+850 til 17+950 Carbophalt G + 5cm slidlag af asfaltbeton
  • km 17+950 til 18+050 Glasphalt G + 5cm slidlag af asfaltbeton

Målet var at opnå en betydelig forlængelse af vedligeholdelsesintervallerne, ved at fordoble slidlagets tidligere 6 måneders levetid, ved hjælp af S&P-asfaltarmering.

Projektopfølgning

For at få en direkte sammenligning af den virkning, som S&P-asfaltarmeringsnet havde på vejstrukturen, blev kørebane 3 en måned senere i maj 2011 belagt igen - men denne gang uden asfaltarmeringsnet i belægningsopbygningen. Efterfølgende blev der foretaget yderligere undersøgelser af motorvejen i de følgende måneder og år med følgende konklusioner:

Dato Tids-periode Tilstand på spor 4 (med net) Tilstand på spor 3 (uden net)
9. februar 2012 10 måneder Meget god stand Allerede tegn på nedbrydning, og der blev allerede udført punktvise reparationer
17. september 2012 17 måneder Meget god stand Fuldstændig ny belægning for anden gang, da kørebanen ikke længere blev anset for sikker
23. maj 2013 25 måneder God stand Fuldstændig revnet og har allerede behov for at blive asfalteret igen
5. juni 2014 37 måneder Der opstod lette revner, men ikke nok til at kørebanen blev anset for usikker, og den bestod den eksterne inspektion fra ARTESP Fuldstændig omlagt for tredje gang efter de omfattende revner, den havde fået
28. januar 2015 45 måneder Der blev ikke konstateret yderligere nedbrydning, og der forventedes mindst et års levetid mere  

Resumé

Sammenfattende kan man sige, at den S&P-armerede kørebane 4 havde vist en levetid på mere end 3 gange længere end kørebane 3, der blev repareret på samme tidspunkt. Dette på trods af, at vognbane 4 var den indvendige vognbane på motorvejen, og derfor er det vores antagelse, at den ville have modtaget de højere og tungere trafikbelastninger. Ikke alene det, men vognbanen med S&P-asfaltarmeringsnet oversteg også langt projektmålet om en levetid på 12 måneder.

S&P-asfaltarmeringsnet er præimprægneret med bitumen, og dette sammen med den åbne netstruktur fører til en fremragende binding af gitteret i lagene. Denne binding er afgørende, når man tænker på, hvordan gitteret fungerer ved at absorbere og fordele de kræfter, der fremkalder revner, hvilket igen beskytter det nye slidlag ved at forsinke revnernes udbredelse til overfladen.

I dette tilfælde arbejdede S&P sammen med kunden for at levere en bæredygtig løsning på trods af udfordringerne med den meget ustabile underbund og de høje trafikbelastninger. Yderligere oplysninger kan findes på billederne nedenfor.

I august 2015 skulle vejprofilet ændres fuldstændigt for at indarbejde nye udkørsler til lufthavnen. Det har derfor ikke været muligt at følge projektet yderligere, da vejkassen blev fuldstændig renoveret - herunder udskiftning af det ustabile underlag.

Billedgalleri

  • 24. marts 2011 - Inspektion af motorvej viste alvorlige revner

  • 24. marts 2011 - Inspektion af motorvej viste alvorlige revner

  • 24. marts 2011 - Inspektion af motorvej viste alvorlige revner

  • 24. marts 2011 - Inspektion af motorvej viste alvorlige revner

  • 18. april 2011 - Fræst overflade på bane 4

  • 19. april 2011 - S&P-asfaltarmeringsnet lagt på bitumenholdigt klæbemiddel

  • 31. maj 2011 - Spor 4 blev belagt med S&P-asfaltarmeringsnet i april 2011, vognbane 3 blev belagt uden net i maj 2011

  • 9. februar 2012 - Spor 4 er fortsat i meget god stand, vognbane 3 (omlagt uden net) har allerede krævet punktvise reparationer

  • 17. september 2012 - Spor 4 er stadig i god stand, vognbane 3 (omlagt uden net) er allerede fuldstændig omlagt igen

  • 23. maj 2013 - Spor 4 var fortsat i god stand, spor 3 (der allerede er blevet asfalteret to gange uden net) er stærkt beskadiget og har brug for en ny asfaltering.

  • 5. juni 2014 - Spor 4 begyndte endelig at vise tegn på revner, men tilstanden var god nok til at bestå ekstern inspektion fra ARTESP. Spor 3 (stadig uden net) blev omlagt for tredje gang.

  • 28. januar 2015 - Der var ikke observeret yderligere nedbrydning på spor 4, og der blev forventet mindst et års levetid mere.

Service

Kontaktpersoner

Case studie

S&P Ansvarlig side

Portugal

S&P Clever Reinforcement Ibérica, Lda

Rua José Fontana, N°76
Zona Industrial Stª Marta de Corroios
PT-2845-408 Amora

Phone 
+351 212 253 371
Fax 
+351 212 252 436
Email 
info@sp-reinforcement.pt

Du er her

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Om Simpson Strong-Tie®

      Siden 2012 har S&P været en del af Simpson Strong-Tie, et internationalt byggevarerfirma, med hovedkontor i Californien og lokale afdelinger i hele Europa.

      Virksomhedens mål er at hjælpe kunderne til at lykkes med deres projekter, ved at levere bygningsbeslag af bedste kvalitet, servicesupport, produkttest, træning og levering af varer til tiden.

    SIMPSON Strong-Tie